Wat transformatie met meesterschap te maken heeft

Wat transformatie met meesterschap te maken heeft

Afgelopen weekend was ik op cursus. Op retreat eigenlijk. En wie nu meteen jeuk krijgt van dit woord, toch even doorlezen, dit gaat ergens heen.

Mijn specialisme is sociaal emotionele intelligentie. En dan met name hoe je hier meesterschap over ontwikkelt. En dat begint toch echt bij jezelf.

Je kan geen emotionele veerkracht van je team verwachten als je zelf in de overlevingsstand staat en alles met je hoofd probeert op te lossen.

Je kan niet van kinderen verwachten dat ze in alle rust en met volle aandacht aan het werk gaan, als je als leerkracht in je hoofd alweer met het volgende bezig bent dat op je programma staat.

Dus, in het kader van ‘practise what you preach’ duik ik regelmatig met mezelf de diepte in, om te kijken hoe het is gesteld met mijn eigen meesterschap over mijn (sociaal) emotionele intelligentie.

Het was een zeer boeiend weekend. Met mooie inzichten en nieuwe stukken die in mijn bewustzijn oppopten.
Je kunt namelijk geen bewuste keuzes maken als je er nog geen bewustzijn op hebt ontwikkeld. Zo simpel werkt dat.
Maakt het ook nog niet altijd makkelijk, maar je bent je er in ieder geval bewust van.

En hoe universeel onze belemmerende overtuigingen zijn. Misschien herken je er een paar:

– Ik ben niet goed genoeg.
– Ik ben bang voor afwijzing, dat ik er niet bij hoor.
– Ik moet mezelf bewijzen.
– Ik ben bang om het fout te doen.
– Ik durf niet kwetsbaar te zijn, want dat is een teken van zwakte.
– Ik durf eigenlijk niet te zeggen wat ik denk of voel, dan vinden mensen me stom.
– Ik pas me liever aan aan de ander dan dat ik doe wat ik zelf wil.
– …

Vul maar aan.

Allemaal niet helpend.

En dat begint vaak al in onze jeugd. Volkomen onbewust door onze ouders met liefdevolle bedoelingen. En leerkrachten met net zulke goede en liefdevolle bedoelingen.
Niemand is opgestaan om ons leed te berokkenen of bewust kwaad of pijn te doen.
Maar dat doen wel. Allemaal. Omdat we ook maar gewoon mensen zijn.

 

Maar we krijgen hier vroeg of laat last van. Bijvoorbeeld:

– We kunnen niet goed om kunnen gaan met werkdruk en ervaren dan vaak stress en spanning
– We hebben conflicten op het werk, met collega’s en/of leidinggevenden
– We hebben moeite hebben in onze relaties, we begrijpen elkaar niet goed (meer)
– We weten niet goed hoe we op een productieve manier gesprekken kunnen voeren, zodat deze vaak heel oncomfortabel voelen
– We zetten onszelf zo onder druk, dat we vaak vergeten dat het leven ook nog leuk is
– We verliezen ons plezier en onze passie!

En dit kun je ook nog best een tijdje volhouden.
Op wilskracht. Power. Daadkracht. Ja hoor. Gaat prima.

Tot het op een dag helemaal niet meer gaat.

Het ziekteverzuim is idioot hoog in het onderwijs.
We hebben te weinig leerkrachten.
Werkdruk is enorm.
Gedrag van sommige leerlingen is niet te handhaven.
Ouders willen ook iets.

Het onderwijs moet veranderen. Kinderen hebben ook andere dingen dan wat we ze nu bieden.

En we kunnen dit niet ontwikkelen als we met zijn allen in de overlevingsstand staan.
In ons hoofd wonen. Met ons hoofd werken. In ons hoofd leven.

Ik wil alle onderwijspioniers graag helpen om dit wél voor elkaar te krijgen.

Dat je leert hoe dat werkt, die hele emotionele wereld waar we elke dag zo’n 40.000 x mee te maken hebben. Omdat we per dag nou eenmaal zoveel emoties ervaren. Hier is een hele nieuwe wereld te ontdekken waar we in het onderwijs maar mondjesmaat mee werken (omdat we het zelf eigenlijk ook nog niet zo goed weten, en stiekem omdat het ook maar lastig vinden en we ons hier zelf vaak ongelooflijk oncomfortabel bij voelen).

En het is ook lastig om kinderen iets te leren als jet het zelf ook nog niet goed weet. Logisch dat je dit dan bewust/onbewust maar overslaat en liever een gestructureerde taalles doet. Makkelijker. Veiliger. Geen gedoe.

Maar ja. Dan ontstaat er ergens wel weer gedoe. Met collega’s, ouders en/of kinderen. En daar moet je dan weer iets mee.

Dit gebeurt structureel in het onderwijs.
Ik zie veel wegkijkgedrag, weinig doorpakken en ook heel veel gedoe.
Onder gedoe versta ik o.a. ongewenst gedrag van kinderen, gedoe met ouders, elkaar tegenwerkende krachten in teams bij veranderprocessen.

Daar wil ik graag verandering in aanbrengen. Je leren over alle 247 emoties die we hebben.

Waarom we ze überhaupt hebben. Ze hebben namelijk een functie. 😊

En omdat het een onderdeel is van ons mens-zijn en het handig is als je leert hoe je hier zelf op een gezonde manier mee om kunt gaan, en, helemaal cool, als we kinderen leren hoe dit werkt. Nu al. Omdat ik echt denk dat we onszelf hier een enorme dienst mee bewijzen, plus dat de wereld er over 10-20 jaar een stuk gezelliger uitziet als we dit onze kinderen nu al zouden kunnen meegeven.

Hier heb ik een revolutionaire manier voor (door)ontwikkeld die nog onbekend is in het onderwijs. Met de hulp, de kracht en de wijsheid van paarden.

Waarom paarden?

  1. Ze liegen niet. (Zou de politiek nog wat van kunnen leren, dus dat is mijn volgende actie. 😉)
  2. Je kunt ook niet tegen hen liegen. (Reactie paard = dan 0.0)
  3. Ze helpen ons om congruent en authentiek te zijn. (Ze doen niet zo moeilijk over wat ze voelen, ze voelen gewoon en gaan weer over tot de orde van de dag.)
  4. Ze geven ons een gevoel van rust en ontspanning dat we vaak lastig zelf kunnen creëren. (Vanuit rust en ontspanning krijgt creativiteit ruimte. Voor oplossingen, ideeën, nieuwe manieren, ongebaande paden, zicht op wat nu eigenlijk echt belangrijk is..)
  5. Ze zijn meesters in jou een grote doorbraak te laten ervaren op een manier die niemand van te voren kan bedenken. (Ik ben best goed met paarden, maar ik kan ze echt niet iets influisteren van tevoren…) 😉

Kortom, je krijgt inzichten die niemand van tevoren kan bedenken. Een paard laat je zien wat je op dat moment moet weten. En dat gaat allemaal over leiderschap.
Een goede leider is meester over zijn sociaal-emotionele intelligentie.
Heeft een enorme emotionele veerkracht.
Blijft niet lang hangen in emoties, maar gaat al snel weer ‘back to grazing’ als de crisis bezweerd is.

Paarden kunnen ons als geen ander iets leren over onszelf, onze onbewuste overtuigingen, ons gedrag en over ons leiderschap.
Ik kan geen goede leider zijn voor mezelf, noch voor anderen als ik geen aandacht schenk aan mijn eigen ‘emotional fitness’. Maar dat is wel wat ik heel veel om me heen ze.
We hebben er het liever niet over, emoties zijn lastig en voelen vaak oncomfortabel, dus besteden we hier het liefst geen aandacht aan. Ze zijn gewoon niet zo populair. Vinden we.

Daar heeft onze gevoelswereld een heel ander beeld bij.
Met alle gevolgen van dien.
Dus we kunnen 2 dingen doen:

  1. Doorgaan op de manier waarop we nu de dingen doen. Met dezelfde resultaten. (Lijkt me niet de meest handige en helpende strategie als je kijkt naar de feiten qua welbevinden, ziekteverzuim, uitval en gedoe ik groepen en in teams).
  2. Nieuwe paden bewandelen. Ontdekken hoe het ook anders kan. En hier de vruchten van plukken. Minder ziekteverzuim, meer leerkrachten, rust en harmonie in je hele school.

En ik wil je heel graag meenemen in deze wereld waarin je de ‘kracht van de kudde ‘ zelf gaat ervaren.

Daarom heb ik voor onderwijspioniers zoals jij, schoolleiders, leerkrachten, ib-ers, onderwijscoaches etc. een waanzinnige Live Paardenworkshop ontwikkeld, waarin je krachtige tools krijgt aangereikt om direct mee aan de slag te kunnen in je dagelijks leven.

Je krijgt:

– inzichten in je eigen patronen en overtuigingen
– welke emoties hier aan ten grondslag liggen en wat je hier van kunt leren
– hoe we meesterschap kunnen ontwikkelen over dit proces
– krachtige tools om mee aan de slag te gaan met je team/met je klas

Dit is anders dan anders. Dit hebben jullie (nog) niet en weten jullie (nog) niet. Omdat ik al 25 jaar in en aan het onderwijs werk, weet ik wat er al wel en niet is. Daarom zeg ik dit.
En ik weet ook dat het werkt, want dat vraag je je natuurlijk af. Zou ik ook doen als ik jou was.
Hier vind je alvast wat info: https://www.ikstaonderwijsadvies.nl/livepaardenworkshop

En ik wil je heel graag hier meer over vertellen, maar dat doe ik liever in een persoonlijk gesprek. Dus als je het gevoel hebt (welke emotie is dat?) 😉 dat ik iets voor jou/jullie zou kunnen betekenen, neem dan even contact me op.

Of misschien heb je nog vragen?

Stuur mij dan even een mailtje naar rixta@ikstaonderwijsadvies.nl. En dan neem ik z.s.m. contact met je op.

Voor nu wens ik je een heerlijk begin van de herfst, mijn favoriete jaargetijde. 😊
Omdat het me altijd weer herinnert aan wat ik wil meenemen en wat ik mag loslaten…

 

Groet,

Rixta

 

P.S. Meer weten?

Kom dan naar mijn gratis online workshop die gaat over ‘Ontspannen Leraarschap in de eerste Gouden Weken’.
Dan vertel ik je alles over wat je nu kunt doen om de eerste stappen te zetten waar je meer energie van krijgt en minder werkdruk!

Meer info vind je hier: https://www.ikstaonderwijsadvies.nl/gratisworkshop

Al lid van mijn gratis besloten facebookgroep? Waar je waardevolle tips en info kunt vinden over hoe je dingen anders zou kunnen doen. En waar alles in het teken staat van verbinding, samen ervaren, elkaar upliften en supporten. Ervaar zelf de ‘kracht van de kudde’ en meld je vandaag nog aan. Op dinsdagochtend geef ik meestal een fb live en er zijn geregeld bijeenkomsten en andere activiteiten.

Hier is de link: https://www.facebook.com/groups/academievoorontspannenonderwijs

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down