Wat respect en communicatie met elkaar te maken hebben

Wat respect en communicatie met elkaar te maken hebben

Afgelopen weekend was ik bij een vriendin. Ze woont op een boerderij en heeft twee paarden.

Het was heerlijk om er even uit te zijn.
Om bij de open haard te zitten en een wijntje te drinken met zelfgemaakte tapenade. Beetje kletsen en wat werk gerelateerde zaken uit te wisselen.

En lekker bij de paarden zijn.
Daar word ik elke keer weer zó blij van!

Zaterdagochtend deden we een sessie met Magic, haar ene paard, in de bak.
Man, wat was ik blij dat ik even zand onder mijn voeten voelde.
Bij ons ligt er basically alleen maar natte blubzooi. Zeeuwse Klei.

Magic is nogal een paard. Hij is erg extravert, speels, dominant en verzint elke keer weer iets nieuws. Hij kijkt bijvoorbeeld of hij op je jas kan kauwen, of op een touw. En als je linksaf wil, dan gaat hij rechtsaf. Met rijden wil hij wel eens steigeren en rare sprongen maken en dat kukel je er dus af. Niet handig.

Het werd een superleuke sessie. We deden wat spelletjes. Ik wilde eerst zeker weten dat ik veilig was, door mijn eigen persoonlijke ruimte te claimen. Daar had meneer natuurlijk een mening over. Dat was op zich prima, dat mag. Maar wel aan het eind van mijn touwtje. (steigeren, bokken, rare sprongen, proberen om zich los te rukken…)

Daarna deden we nog wat oefenen die gingen over wijken voor druk, voor- en achteruit lopen en cirkels links en rechts. Dat was echt grappig. Want linksom ging prima. Maar rechtsom was een probleem. Hij haalde alles uit de kast. Hij steigerde, schopte, draaide, ging achteruit, alle kanten op, behalve de goeie.
Allemaal prima. Maar wel aan het eind van mijn touwtje. En by the way, we gaan nog steeds rechtsom een rondje.

Dat lukte. Na een hoop theater liep Magic keurig zijn rondje rechtsom.

Voordat je denkt, waar gaat dit verhaal heen en wat hebben paarden met onderwijs te maken, wil ik je uitnodigen om te kijken of je hier iets in herkent. Als je voor de klas staat. Of nu met het online lesgeven.

  1. Je hebt soms moeite met bepaald gedrag van kinderen in de klas. (En ja, dit gebeurt ook online natuurlijk. Een hand voor de camera, gekke bekken, zitten te wiebelen, andere kinderen afleiden, ect.)
  2. Je stuurt erg op gedrag, maar dat heeft vaak maar weinig effect. En daar wordt het dan vaak niet echt gezelliger van en jij doodmoe.
  3. Je hebt het gevoel sommige kinderen over grenzen heen gaan. Van jou en/of van andere kinderen. Hier voel je je niet prettig bij.
  4. Er is geen goede communicatie meer mogelijk door al het gedoe. Je weet niet goed hoe je de boel weer ‘terug kunt pakken’.

Mijn conclusie na 20+ jaar onderwijs en 20+ jaar met paarden werken:
Kinderen lijken in hun gedrag best op paarden. En andersom.

  1. Ze testen je leiderschap elk moment.
  2. Ze zijn aan alle kanten bereid om met je samen te werken als er respect over en weer is.

Lieve mensen, zonder respect is er geen communicatie mogelijk. Nul. Nada. Zero. Niet.

Dus wat we te doen hebben, is:

  1. Eerst de veiligheid (en hiermee bedoel ik ook sociaal-emotionele veiligheid) creëren en waarborgen. Van jezelf en van de kinderen. Is er een goede sfeer? Kun en mag je alles zeggen? Wordt er niemand uitgelachen of gepest? Wordt iedereen serieus genomen? Helpen kinderen elkaar? Functioneert je klas als een team? Heerst er rust en aandacht? Ben je comfortabel met alle emoties die soms opspelen? Is er vaak gedoe in je klas?
    Hoe is jouw verbinding en contact met jezelf en met je klas? Hoe is je relatie met jezelf en met de kinderen en de ouders? Hoe voel je je als het even heftig wordt en ouders pittige kritiek uiten?
  2. Eis respect. Hiermee geef je namelijk aan dat je het waard bent om een goede leider te zijn. Voor jezelf en voor de kinderen. Jij bent de autoriteit. Jij hebt de leiding. Jij bepaalt. Niet vanuit je ego, maar vanuit een natuurlijk leiderschap. Paarden interesseert het werkelijk geen reet wie er hoger in de rangorde van de kudde staat, het enige dat ze willen is veilig zijn. Gras eten. Beetje chillen.
    Bij kinderen is dat niet anders. Ze willen weten of jij degene bent die ze kunnen vertrouwen, dat je zegt wat je doet en doet wat je zegt. Meer niet. Het enige dat ze willen is duidelijkheid. Dit wel, dit niet. Want dan zijn ze veilig en kunnen ze ontspannen. En dan pas leren.
  3. Vanuit respect kun je gaan communiceren. Dan weet iedereen waar ‘ie aan toe is en wordt het niet veel ingewikkeldere dan dat. En je mag best even stuiteren, maar wel aan het einde van mijn touwtje. En daarna gaan we toch gewoon doen wat ik net zei. Omdat ik het zeg. Omdat ik weet dat dat het beste is voor jou. Dus dat is wat we gaan doen.

‘Ja maar’…. Voel je ‘m?
Ja maar = bullshit = nee zeggen = geen respect.
Dus heb je weer even wat te doen om respect te bewerkstelligen.
‘Bedankt voor je mening. Super. En we gaan toch doen wat ik net zei.’

Simpel, ja.
Maar niet altijd even gemakkelijk.

Omdat we in dit proces ONTZETTEND tegen onszelf aan kunnen lopen.
En dat is vaak niet helpend.

Daarom heb ik de Academie voor ontspannen onderwijs opgericht.
Naast praktische tips en tools die je kunt vinden over bijv. rust en aandacht in de klas, staat jouw persoonlijke ontwikkeling centraal.

Wat zou je graag willen doen, maar doe je niet?
Waar zou je graag mee willen stoppen, maar doe je niet?
Waar zitten je twijfels, angsten en onzekerheden?
Waarom lukken dingen niet?
Tegen welke dingen loop je elke keer weer aan?

Dat soort superirritante vragen.

Maar ik kan je garanderen dat de wereld er een stuk helderder, leuker, gezelliger en relaxter van wordt als je met al deze vragen aan de slag gaat.

Want persoonlijke ontwikkeling is:

– Is hét medicijn tegen stress- en spanningsklachten.
– Is dé manier om het plezier in je werk weer terug te krijgen.
– Geeft je eigenwaarde en zelfvertrouwen een enorme boost.
– Rekent af met zaken die je allang niet meer dienen (bijv. perfectionisme, moeilijk nee kunnen zeggen…)
– Zorgt voor een gevoel van authenticiteit en krachtig leiderschap.
– Zorgt voor betere relaties met anderen zoals binnen je gezin, maar ook met je leerlingen, met hun ouders en collega’s.

De Academie is dus bedoeld voor leerkrachten die:

– Klaar zijn met werkdruk, stress en spanning.
– Weer met passie en plezier voor de klas willen staan.
– Rust en aandacht in hun groep willen.
– Een gezellige sfeer, waarin je klas als een team functioneert.
– Willen afrekenen met gedoe, onrust en gepest.
– De regie over zichzelf en hun eigen werk willen nemen.
– Hun onderwijs naar een hoger plan willen tillen.

Mijn missie is om leerkrachten overeind te houden zodat ze met passie en plezier voor de klas kunnen blijven staan. En dan hun onderwijs naar een hoger plan te tillen. En dat gaat niet als je de hele dag bezig bent met overleven, brandjes blussen en gedoe in je groep. Dan heb je echt geen energie meer over om te kijken hoe het ook anders kan. En beter.

En ja, een onderdeel van de Academie is het werken met paarden. Omdat paarden je heel snel kunnen laten merken wat je te doen hebt.
Je kan in een veilige setting oefenen met je leiderschap, met je grenzen en met je autoriteit en gezag. Supercool!

Hoe zou je dat vinden? Laat even een bericht achter!

En wil je meehelpen aan mijn missie en dit bericht aan mensen door te sturen doe je kent die het onderwijs ook een warm hart toedragen?

Je kunt ook lid worden van mijn besloten fb groep: https://www.facebook.com/groups/academievoorontspannenonderwijs

Hier inspireren we elkaar, delen we good practices en geef ik regelmatig fb lives en masterclasses. Binnenkort gaat het over contact en verbinding met je kinderen en met de ouders. Je bent van harte welkom!

Ga lekker aan de slag met je leiderschap deze week, succes!

Groet,

Rixta

Over de schrijver
Reactie plaatsen