Een fijne groep!

De eerste weken van het nieuwe schooljaar verlopen vaak redelijk chaotisch (was mij bij tenminste zo).
Ik had altijd torenhoge verwachtingen. Van de kinderen, van mijn programma. En dat lukte die eerste weken vaak totaal niet.
De kinderen waren meer bezig met elkaar dan met mij, ik kreeg mijn lessen niet af en voor mijn gevoel heerste er totale chaos.

Nu weet ik dat dit normaal is.
Het hoort bij het groepsproces.
Iedereen moet zijn en haar plekje weer vinden in de groep.
Als leerkracht krijg je de rollen helder: wie zijn de leiders, de volgers, de ambassadeurs, de clowns etc.

En zo belangrijk om hier ruimte en tijd voor vrij te maken.
Groepsactiviteiten te ondernemen. Elkaar leren kennen. Verhalen te delen. Begrip krijgen voor elkaar. Begrip draagt namelijk bij aan verdraagzaamheid, wat weer bijdraagt aan een fijne sfeer.

En bij iets nieuws voelt iedereen zich kwetsbaar.
Nieuwe klas, nieuwe juf, voor sommigen zelfs een nieuwe school.
Voor jou misschien een nieuw leerjaar. Of helemaal je eerste eigen groep als je startende leerkracht bent. Spannend allemaal.

Hoe ga jij om met die kwetsbaarheid? Van jezelf en van de kinderen. En van ouders. Die zijn er ook nog. Ouders mogen de school nu niet in, aan de ene kant zorgt dit voor meer rust, vooral bij de kleuters, aan de andere kant mis je ook een stuk verbinding en contact.

En kwetsbaarheid is een van de moeilijkste emoties. Want het kan iets aanraken van perfectionisme en faalangst – ik moet alles weten, ik moet alles goed doen, waardoor jij of kinderen vaak in een kramp schieten, wat niet helpt.

Kwetsbaarheid wordt vaak gezien als ‘zwak’ in onze maatschappij. We moeten er perfect uitzien, een goede baan hebben, een leuk gezin en blij en vrolijk door het leven huppelen.
Kwetsbaarheid voelt erg oncomfortabel en willen we eigenlijk liever niet voelen.

Dus gaan we dat gevoel negeren, overschreeuwen of we verlammen in ons handelen.
Allemaal niet handig.

Wat we doen hebben met elkaar is leren omgaan met onze kwetsbaarheid als een kracht. Kwetsbaarheid is een emotie. En emotie komt van emovere – in beweging komen. Een emotie nodigt je uit om in beweging te komen.

Omdat als je emoties leert zien als een emotioneel navigatiesysteem in je leven, wordt het allemaal een stuk makkelijker.

 

En dat is wat je leert in de online Academie voor ontspannen onderwijs.

Het gaat over groepsvorming, groepsprocessen en klassenmanagement.

Over hoe jij als leerkracht de regie leert nemen over je eigen onderwijs.

Over rust en aandacht in de groep.

Over ontspannen leraarschap.

Over gedrag van kinderen (dat altijd aangestuurd wordt door emoties) en wat je hier van kunt leren.

 

Superboeiende materie.

Omdat leerkrachten het al druk genoeg hebben. En geen tijd hebben om brandjes te blussen en zich bezig te houden met onrust in de groep. Zonde van je (onderwijs)tijd.

 

Dus vandaar de Academie voor ontspannen onderwijs.
Kijk op mijn website voor meer informatie en als je het leuk vindt, dan kun je hier de brochure gratis downloaden. Link brochure
Kijk voor meer info op www.ikstaonderwijsadvies.nl/academievoorontspannenonderwijs.

En wil je meer weten? Neem gerust even contact met me op per mail of telefoon.
Dan kun je alles vragen wat je wil weten.

Succes deze week!
Geniet van je groepsproces en maak er een gezellige bende van. 😉

En mocht je iemand weten die dit ook interessant zou kunnen vinden, zou je dit bericht dan door willen sturen? Super! Zo help je mee aan ontspannen onderwijs. Voor leerkrachten en kinderen.

Groet,

Rixta

Over de schrijver
Reactie plaatsen