Gouden weken

Ook Regio Midden is weer van start sinds maandag.
De eerste weken van het schooljaar zijn de belangrijkste. Die worden ook wel de Gouden Weken genoemd.

Hoe maak je van je klas een team? Hoe maak je afspraken? Hoe creëer je een fijne sfeer? En een veilige sfeer? Hoe krijg je alle fasen en rollen van het groepsproces goed in beeld en wanneer stuur je hierin?

Allemaal belangrijke vragen waar je je heel bewust mee bezig houdt, deze eerste weken. Iedereen moet weer zijn eigen plekje vinden in de groep, jou als leerkracht leren kennen en weten waar ze aan toe zijn.

Ik zie vaak dat leerkrachten te snel willen schakelen. Te snel de focus op de ‘inhoud’ op het programma. Te weinig aandacht voor het groepsproces. En dat is heel erg jammer.
Want als je de tijd en de rust en de ruimte neemt om de eerste 2-3 weken je aandacht te richten op groepsvorming, dan win je daar op de lange termijn zóveel effectieve leertijd mee.

Doe daarom de eerste weken zoveel mogelijk groepsactiviteiten. Laat de kinderen zoveel mogelijk samenwerken, problemen oplossen, creatief bezig zijn.
Zo stimuleer je hen om hun eigen rol te pakken in de groep, groeit hun zelfvertrouwen en hun eigenwaarde.

Laat ze bijvoorbeeld een mini-spreekbeurt houden over zichzelf. Wie ben ik? Wat kan ik? Wat vind ik leuk? Wat vind ik moeilijk? Wat heb ik meegemaakt? Wat weten jullie nog niet over mij? Laat ze hun verhalen delen met elkaar.

Door het delen van verhalen krijgen ze veel meer begrip voor elkaar. Dat opa is overleden in de vakantie. Dat ouders zijn gescheiden. Dat er een ziekte in de familie is. Een op hand zijnde verhuizing. Een lastig broertje thuis.

En deel ook je eigen verhaal. Door je kwetsbaar op te stellen laat je zien dat jij ook een mens bent, en dat je je leerlingen belangrijk genoeg vindt om ze jouw verhaal te vertellen. Je hoeft niet in details te treden en kiezen wat je wel en niet wil delen, maar vertel wel iets persoonlijks. Dit geeft de band met je klas een enorme boost.

Ik zal nooit meer vergeten dat ik een keer enorm verdrietig was, omdat mijn toenmalige relatie net uit was. Ik zat niet lekker in mijn vel. Ik was geïrriteerd en kortaf tegen de kinderen. Toen vroeg een Daniël: ‘Juf, wat is er?’

De tranen sprongen in mijn ogen. ‘Het is uit met Frank’, antwoordde ik.

Het was doodstil.

Ik moest even huilen.

 

‘Sukkel.’ zei Daniël.

‘Ja, wat een kneus,’ zet Yordi.

‘Ik ga even thee voor je halen, juf’, zei Hamdia.

 

Ik ging zitten en snoot mijn neus.

‘Dat is lief van jullie,’ zei ik.

 

We gingen weer over tot de orde van de dag.

Er werd gewoon gewerkt.

En toch voelde het anders.

Alsof er iets was veranderd.

 

Je verhaal delen met elkaar, je gevoelens delen met elkaar is zo waardevol. Zo fijn. Zo helend. Het draagt bij aan een sfeer van begrip, van verdraagzaamheid. Van compassie.

Deze momenten heb ik hierna nog vaak veel bewuster meegemaakt. Als kinderen met hun gedrag aangaven dat er iets was. In plaats van heel erg te gaan zitten sturen op dit (vaak ongewenste gedrag), kwamen er gesprekken voor in de plaats. Soms spontaan, in de klas of na school. Met verhalen. Over wat er was gebeurd. Of over grote en kleine zorgen.

Over broers of vaders in de gevangenis. Over drugs, over een ouder met een alcoholprobleem. Over incest. Over een konijn dat dood was gegaan. Een baby’tje dat dood was geboren.
Maar ook mooie dingen. Over een nieuwe kamer, een leuke vakantie. Een leuke mop. Het was er allemaal. En alles was ok.

Als ik íets heb geleerd van de periode dat ik in Den Haag in Zuid-West gewerkt heb, dan was het wel emotionele veerkracht te ontwikkelen. Zowel van mezelf als die van de groepen die ik heb gehad. Want het was nooit saai…

 

En die veerkracht gun ik jou en je klas ook. Laten we alsjeblieft zorgen dat we een veilig emotioneel fundament voor de kinderen creëren in deze Gouden Weken.

Waarin ieder kind écht helemaal zichzelf kan zijn. Omdat er een fijne en veilige sfeer is. Dan pas kan er optimaal geleerd worden.

 

Wat ga jij doen komende weken aan je groepsvorming?
Heb je tips? Zou je die hieronder met ons willen delen? Top!

Om leerkrachten te ondersteunen met o.a. hoe ze een fijne sfeer in hun groep kunnen creëren en kunnen zorgen voor een stevig emotioneel fundament, bij zichzelf en in hun groep, heb ik de Academie voor ontspannen onderwijs opgericht.

 

Deze academie is er voor alle leerkrachten die:

 

– een goede start willen maken met hun klas aan het begin van het schooljaar

– grip op hun groep willen

– meer willen weten over ontspannen leraarschap

– beter willen worden in communicatie met ouders

– en nog veel meer…

 

Kijk voor meer info op www.ikstaonderwijsadvies.nl/academievoorontspannenonderwijs

En download hier de gratis brochure.

En mocht je iemand weten die dit ook interessant zou kunnen vinden, zou je dit bericht dan door willen sturen? Super! Zo help je mee aan ontspannen onderwijs. Voor leerkrachten en kinderen.

Groet,

Rixta

Over de schrijver
Reactie plaatsen