Hoe meer ik mij verdiep in sociaal emotionele intelligentie, hoe leuker ik het begin te vinden. Onze hele wereld van emoties is net een dashboard met knipperende lampjes.
En elke emotie, elk gevoel, hoe subtiel ook, heeft iets te melden. Zeer boeiend!
Doordat ik zo gespecialiseerd ben in gedrag, zowel van leerkrachten als van kinderen, zie ik steeds sneller wat er mis gaat en waar en wanneer dit gebeurt.
Heel vaak heeft dit te maken met dat mensen dingen aan het doen zijn die niet werken. Om wat voor reden dan ook. En er dan toch mee doorgaan.
‘Omdat we dit nou eenmaal hebben afgesproken.’
‘Dit staat in het protocol’.
‘Omdat ik niet weet wat ik anders moet doen.’
‘Omdat we met het programma zitten dat af moet.’
‘Omdat ik de boel niet wil laten liggen voor mijn duo.’
‘Omdat ik geen gezeur met de ouders van dat kind wil.’
En als ik doorvraag komen dit soort antwoorden:
‘Ik voel me niet stevig genoeg.’
‘Ik weet niet goed hoe ik moet reageren als een kind mij een grote mond geeft.’
‘Ik ben bang dat mijn collega’s/directeur denken dat ik het niet kan.’
‘Ik bang ben voor reacties van ouders.’
‘Ik me eigenlijk helemaal niet zo zelfverzekerd voel als ik uitstraal’.
‘Ik me eigenlijk niet veilig voel op school.’
‘Ik wel graag wil, maar niet goed weet hoe en ik durf het niet te vragen.’
Lieve mensen, dit gaat over de emotie kwetsbaarheid.
Over je veilig voelen. Over je eigenwaarde. Over je zelfvertrouwen. En nog vast veel meer.
Hoe kunnen we onze kinderen leren om zich veilig te voelen als we het zelf ook niet goed weten? Of als we ons bij tijd en wijle ook kwetsbaar en onzeker voelen?
Dat we geen idee hebben hoe we om moeten gaan met tegenslag op sommige momenten. Dat we ook maar ons best doen en met vallen en opstaan leren.
Dit is wat kinderen nu van ons nodig hebben.
Sociaal Emotionele Intelligentie. Emotionele Veerkracht.
Leren omgaan met tegenslag.
Dat fouten maken ok is. (En dat is het niet als je met een rode pen de fouten aanstreept. Je zegt wel dat het niet erg is, maar zo ervaren kinderen dat helemaal niet. Vraag het ze maar).
Leren op te staan voor jezelf.
Je eigen ruimte innemen.
Je eigen grenzen bewaken.
Zodat pesten echt stopt.
En kinderen niet meer de behoefte hebben om vanuit hun eigen onzekerheid en kwetsbaarheid (wat een heel vervelend gevoel is) iemand anders lastig te gaan vallen door onaardig te doen, brutaal gedrag te vertonen of te gaan pesten.
Afijn, je kan het zelf invullen.
Elk gedrag wordt aangestuurd door een emotie. De op zijn beurt weer een gedachte en een handeling teweegbrengt.
Hoe beter je dus wordt in Sociaal Emotionele Intelligentie, hoe steviger je Emotionele Veerkracht en hoe makkelijker je dit dus ook weer aan anderen kunt leren. En aan kinderen.
Dit is het fundament van je onderwijs.
Dit is wat kinderen en leerkrachten nu nodig hebben.
Omdat dit het niveau is waarop veel dingen misgaan.
En daarom heb ik de Academie voor ontspannen onderwijs opgericht.
Zodat je leert wat werkt, wat bij jou past en bij jouw klas.
Zodat je weer ontspannen en vol passie voor de groep kan staan.
En je je kinderen kan leren wat jij weer leert over emoties en hoe ze ons kunnen helpen bewuste keuzes te maken en beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld of je iets aardigs/onaardigs tegen iemand zegt. Of je iets terugdoet of niet. Of je voor iemand opkomt of dat je het laat gaan. Afij, je snapt ‘m.
Want ik kan er slecht tegen als mensen dingen blijven doen die niet werken. Die niet helpend zijn. Want kinderen zien dat ook. En die gaan dat later ook doen. Omdat ze leren van wat wij doen. Lijkt mij niet handig.
Dus, ik zou zeggen, neem een kijkje op mijn website.
www.ikstaonderwijsadvies.nl/academievoorontspannenonderwijs
Download hier de gratis brochure.
Heb je 5 gratis oefeningen al gedownload voor meer rust en aandacht in je groep?
Kun je hier doen.
Vond je dit artikel interessant?
Zou je het dan willen doorsturen naar mensen die het onderwijs ook een warm hart toedragen? Dan help je mee aan ontspannen onderwijs. Voor alle onderwijsprofessionals en ook voor onze kinderen.
Heel erg bedankt!
Groet,
Rixta