De laatste weken van het schooljaar…

Toen ik nog voor de klas stond waren die laatste weken van het schooljaar altijd superhectisch. Er moest nog vanalles gebeuren en de kinderen waren niet vooruit te branden. Superirritant vond ik dat.

Na zo’n bizar jaar lijkt me dit er niet heel veel relaxter op geworden.

Als er één ding is dat ik meeneem van dit jaar is dat we heel goed voor onszelf moeten (leren) zorgen.
Leerkrachten ook.
En daar gaat het vaak mis.

Want leerkrachten zeggen niet makkelijk nee.
Leerkrachten ‘doen dat wel even’.
Maar dat is het nooit. ‘Even.’
Leerkrachten gaan heel vaak over hun eigen grenzen heen zonder dat ze het in de gaten hebben.
Of stiekem wel weten, maar het (on)bewust negeren.
Om allerlei volkomen begrijpelijke en liefdevolle bedoelingen.
Met alle nadelige gevolgen van dien.

Lieve mensen, ik weet hoe het is om thuis te zitten met een burn-out. Dat is niet voor mietjes. Het is een hel. Serieus. Mensen die ernstige spannings- en stressklachten hebben (gehad) weten precies wat ik bedoel.

Gisteren kreeg ik een bericht van een die-hard onderwijsmens is hart en nieren, met liefde en passie voor zijn vak. Zit nu ook thuis. Ik moest even slikken. Hij ook al?

Dit is op geen enkele manier ok.
Het had niet zover moeten komen.
Mij kostte het me mijn gezondheid voor een lange periode en ik was mijn gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen volledig kwijt.
Ook niet ok.

Een bestuur dat te maken had met een zieke collega en op zoek moest naar vervanging.
Veel tijd, aandacht, geld en gedoe met een reïntegratietraject.
Ook niet handig.

En ik ben/was geen uitzondering.
Kijk naar de verzuimcijfers in het basisonderwijs. Gemiddeld tussen de 6 en 7%.
Veel te hoog.

Tijd om dingen anders te gaan doen.
Tijd voor een nieuwe manier van ondersteuning voor leerkrachten.
Niet door nog meer nascholing en kennis en expertise. Dat is er genoeg.
Nee, echt ondersteuning.
Om leerkrachten te leren om te weten waar hun grenzen liggen, zodat ze goed voor zichzelf leren zorgen.
Om leerkrachten alles te leren over Ontspannen Leraarschap, zodat ze met passie en plezier voor de klas kunnen en willen blijven staan.

Om leerkrachten te leren hoe je omgaat met alles wat ingewikkeld, lastig en moeilijk is en waar geen handleiding voor is. Lastig gedrag van kinderen of ouders of onrust in de groep. Of hoe je ervoor zorgt dat er structureel rust en aandacht in je klas is.
Ja, dat kan. Als je weet hoe.

En hoe je dit allemaal doet, dat leer je in de  Academie voor Ontspannen Onderwijs.
Een Academie helemaal voor leerkrachten. En waar alles bespreekbaar is. En waar je helemaal jezelf kan en mag zijn. Met alles wat je lastig vindt. Ik help je bij lastige vraagstukken, zodat je eigenwaarde en zelfvertrouwen ook op deze momenten kan groeien.

Als we nú niet goed voor onszelf leren zorgen, dan hebben we een nog groter leerkrachtentekort dan dat nu de prognose is.

Lijkt je dit wel wat, deze nieuwe manier van werken?

https://www.facebook.com/groups/academievoorontspannenonderwijs

Binnenkort is er weer een workshop over ‘Ontspannen Leraarschap’ en vertel ik je meer over de Academie.

Ik hoop je daar heel graag te ontmoeten.

Fijne dag en succes deze week!

Groet,

Rixta

 

Ps. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen met mij hoor, gelukkig.
Deze hele periode heeft me ontzettend veel geleerd over mezelf en over mijn werk. En ook over mijn drive, passie en missie.
En dat is precies waarom ik nu doe wat ik nu doe.

Leerkrachten helpen om niet alleen overeind te blijven, maar ook met passie en plezier voor de klas staan. 😊

Over de schrijver
Reactie plaatsen