arrow_drop_up arrow_drop_down
12 oktober 2020 

50% verantwoordelijkheid

Als je het hebt over gedrag, dan heb je het over relaties. En daar wordt het interessant. Wat ik veel zie op scholen is dat leerkrachten voor de 100% verantwoordelijk nemen voor het gedrag van hun leerlingen.

Huh?!

Finn luistert niet naar de juf Hella. (groep 7). Wat ze ook doet of zegt, Finn komt vaak in conflict met de juf en zijn gedrag verandert niet echt.

Hella trekt alles uit de kast. Gesprekken, afspraken, consequenties, niets helpt.

Of even. Of een beetje.

Ondertussen doet Finn wat hij altijd doet.

In een gesprek met Hella viel het me op dat zij heel hard werkt en Finn eigenlijk niet heel veel anders doet.

We kwamen er achter dat Hella Finn heel graag wil helpen. Helder. Snap ik.

‘Heb je aan Finn gevraagd wat hij wil?’, vroeg ik.

Het was stil. ‘Nee, eigenlijk niet’, bekende Hella.

 

Ik legde haar uit dat zowel Hella voor 50% verantwoordelijk is voor de relatie met Finn en Finn voor zijn eigen 50%.

Zo had Hella het nog niet bekeken.

We maakten samen een plan over Hella dit zou kunnen aanpakken, waarin ze Finn in meenam. Zodat ze samen hun doelen konden benoemen en actiestappen konden gaan formuleren.

Eind van het verhaal was dat Hella stopte met meer dan 50% verantwoording nemen voor dat wat er gebeurde. Zij deed haar stuk, Finn deed het zijne. En het werkte.

Dat is wat ik doe.

Ik kijk naar waar het niet goed gaat, ik zie wat de kern is van het probleem en samen trekken we de angel eruit.

We gaan samen op zoek naar manieren die bij jou passen en die voor jou werken, want niemand is hetzelfde. En uiteindelijk moet jij je als leerkracht lekker in je vel voelen en de dingen doen waar jij je fijn bij voelt. Niet omdat iemand zegt dat dat moet.

Van mij moet er helemaal niks. Ik laat je alleen zien wat je zou kunnen doen. En meer. Of juist minder.

Ik word zo blij van dit werk. Elke dag weer opnieuw.

En om nog meer impact te hebben op ontspannen leraarschap, om nóg meer leerkrachten (en dus kinderen) te helpen, is er nu de mogelijkheid om je aan te melden voor de Academie oor ontspannen onderwijs. Waarin je in een veilige setting kunt leren en kunt groeien. Op persoonlijk en professioneel vlak. Als het gaat om rust en ontspanning, om aandacht en en concentratie, om gedrag en om alle dingen die lastig zijn en waar nergens een handleiding voor is. Nu wel.

Kijk op www.ikstaonderwijsadvies.nl/academievoorontspannenonderwijs

Als je het interessant vindt, dan kun je hier de brochure gratis downloaden.

Mijn missie is om alle leerkrachten die we nu hebben zoveel mogelijk te ontlasten en te ondersteunen, en beginnende leerkrachten binnen het onderwijs te behouden, omdat ze ervaren hoe leuk het is om elke dag weer les te geven. Omdat je je rustig en zelfverzekerd voelt en vol vertrouwen aan het werk bent. (En niet binnen 5 jaar het onderwijs weer verlaat, zoals nu een kwart van de beginnende leerkrachten doet).

Help mee om mijn missie in de wereld te zetten door dit bericht te delen met mensen die het onderwijs ook een warm hart toedragen.

Dankjewel!

Ik wens je een mooie dag vandaag.

 

Groet,

Rixta

Over de schrijver
Reactie plaatsen