Dus ja, daar sta je dan, als leerkracht, met een zooitje ongeregeld voor je neus. En dan moet je het ook nog gaan hebben over de bloemetjes en de bijtjes… Jee.
Het leuke van kinderen is dat ze altijd grenzen testen. Op elk gebied. Dus ook kijken hoe jij omgaat met lastige vragen. Persoonlijke vragen.
‘Juf, hoe vaak heb jij seks met je man?’
‘Wanneer was jouw eerste keer? Deed het pijn?’
‘Hoe weet je nou of die piemel past?’
Tsja.
Grote mensen-vragen gesteld door kinderen in ontwikkeling. Nieuwsgierig. Uitdagend. Grenzen verkennend.
Mijn ervaring is dat het niet zo handig is om het ‘ineens’ (omdat iemand de week van de lentekriebels verzint en je daar dan iets mee ‘moet’) te gaan hebben over seksuele ontwikkeling. Het heet niet voor niets seksuele ontwikkeling.
Ontwikkeling heeft tijd nodig.
Op zich iets is seksuele ontwikkeling iets heel natuurlijks dat bij onze ontwikkeling als mens hoort, maar het is een ander onderwerp dan de Middeleeuwen, zal ik maar zeggen.
En voordat je trouwens bij geschiedenis bij de Middeleeuwen bent, is hier ook een voorbereiding qua tijdspad en onderwerpen aan voorafgegaan.
Wil je iets met seksuele ontwikkeling in je klas dan is het handig dat je:
a) Een plan hebt bijv. afspraken door de hele school over welk onderwerp er in welke groep aan de orde komt.
b) Fatsoenlijk materiaal waar je iets mee kan.
c) Weten hoe je hier zelf over denkt, waar liggen je eigen grenzen, wat bespreek je met de kinderen, op welke vragen geef je antwoord, welke vragen zijn privé?
d) In staat bent om grenzen binnen je groep duidelijk af te bakenen en ze te bewaken.
Ik vind het vaak fascinerend om te zien hoeveel tijd en aandacht er word besteed in het onderwijs aan cognitieve ontwikkeling, aan (individuele) leerlijnen, aan groepsplannen op het gebied van taal, rekenen, spelling en lezen.
En dat is ook waar scholen meesters in zijn. De basis leggen. En dat is ook heel goed en heeft heel veel waarde.
Alleen, het gebied van (sociaal) emotionele ontwikkeling blijft hier wel eens wat achter.
En ik ben ervan overtuigd, dat wanneer het geld, de tijd, de aandacht en de energie wat meer verdeeld zou worden over de verschillende ontwikkelingsgebieden, het onderwijs wat meer in evenwicht zou zijn.
Kinderen meer ok met zichzelf en hun omgeving. Minder pestgedrag. Een betere sfeer. Meer acceptatie. Meer verdraagzaamheid. Leerkrachten die met meer passie en plezier voor de klas staan, omdat het gewoon een stuk leuker wordt!
Kijk eens naar je weekprogramma. En hou het eens een week of langer voor jezelf bij.
Hoeveel tijd besteed je aan de cognitieve vakken? (mentale/cognitieve ontwikkeling).
Hoeveel tijd aan bewegen? (fysieke ontwikkeling).
Hoeveel tijd aan (sociaal) emotionele ontwikkeling?
Heb je hier een goed werkend plan voor? Schoolbrede afspraken? Fatsoenlijk materiaal? En hoe zit het met jouw grenzen op dit moment? Met de grenzen in je klas? Met de grenzen wat gedrag betreft?
Wat zou jij graag anders willen in je klas op het gebied van gedrag?
Op het gebied van (sociaal) emotionele ontwikkeling?
Wat voor leerkracht zou jij willen zijn?
Groeten,
Rixta
PS. Wil je op de hoogte blijven van mijn ideeën, plannen en acties?
Ben je benieuwd naar mijn nieuwe website waar je straks vanalles kunt vinden over lastig gedrag in de klas? Over moeilijke groepen? Over omgaan met lastige onderwerpen? Over wat wél werkt?
Of ken je iemand die dit misschien wel interessant zou kunnen vinden?
Dan zou ik het supertof vinden als je dit bericht zou liken en doorsturen of delen.
Laat je hieronder nog even een reactie achter? Dankjewel! ?