Ff heftig

Laatst was ik in een klas waar veel gedoe was. Het was een groep 5. Kinderen reageerden sterk op elkaar, lachten elkaar uit, gingen niet respectvol met elkaar om en sommigen vertoonden een brutale houding ten opzichte van de leerkracht. Die zag het op dat moment echt even niet meer zitten.

Superleerkracht trouwens. Had de boel organisatorisch prima op de rit, er heerste orde en structuur en ze stond al jaren met heel veel plezier voor de klas. Tot nu. Het ging echt niet (meer) met deze groep.

Toen we samen aan het werk gingen, begonnen we met houding en gedrag. Ondanks dat leerkrachten echt wel goed weten waar grenzen liggen en hier ook op gehandhaafd wordt, merk ik toch vaak dat sommige kinderen hier toch weinig respect voor hebben.

En je kan op je kop gaan staan met fantastische trainingen, kennis, vaardigheden, leuke lesjes, weerbaarheid, SOVA en weet ik al wat meer, maar als je geen respect hebt van de groep, of van sommige kinderen uit je groep, dan kun je het wel vergeten.

Dus als ik merk dat respect een issue is in de klas, dan beginnen we daarmee.

En met respect bedoel ik ook respect. Niet een beetje, of wanneer een kind daar zin in heeft, of wanneer hij een goede bui heeft. Maar altijd. Overal. En met zijn allen.

Omdat iedereen het verdient om met respect behandeld te worden. De kinderen, de leerkracht, de ouders, gewoon wij allemaal.

Respect is iets wat je mag eisen als leerkracht. Omdat je een mens bent en je dat verdient. Plus dat je ‘de juf’ of meester bent. En wat de juf zegt, dat gebeurt.

‘Ja maar, hier heb ik geen zin in’

‘Dat ga ik echt niet doen’

‘Waarom moet ik dat doen?’

‘Hoezo ik altijd?’

‘Doe ik niet’.

‘Ja maar, hij…’

Herkenbaar?

En het gaat nog niet eens zo zeer om wát er gezegd wordt (is een indicatie, maar zegt niet alles), maar vooral de houding en de non-verbale communicatie die een kind vertoont. Denk aan het wegdraaien van de ogen, PFFFFF, of TSSSSS, hardop zuchten, onderuit hangen, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Is geen respectvol gedrag. Niet accepteren. Gewoon niet. Is geen optie om je zo te gedragen.

Als je bij mij in de klas zit (en bij de leerkracht die ik begeleid) dan gaan we met respect met elkaar om.

Dat werkt twee kanten op. Ik luister naar je, ik neem je serieus, ik wil je graag helpen. Met maakt niet uit wat. Ik praat op een vriendelijke, en rustige manier en ik neem een niet-oordelende, begripvolle houding aan. Ik zit en loop rechtop en ik kijk kinderen aan.

Dat verwacht ik ook van de klas. En als dat moeilijk is, dan gaan we dat dus eerst oefenen.

Lachen joh.

Want ga maar eens gedrag nadoen, naspelen met zijn allen. Vinden ze geweldig.

En dan oefenen hoe je het graag wil hebben.

Want laten we eerlijk zijn, het is niet zo dat kinderen (en volwassenen) niet wéten hoe ze zich horen te gedragen. Ze doen het alleen niet altijd. ? Geeft niet. We zijn allemaal mensen.

Soms is het echt even heftig, als er knijterduidelijke grenzen worden aangegeven. De energie in de groep verandert ogenblikkelijk. Dit is menens…

Bij sommige kinderen wordt er dan vanalles getriggerd. Boosheid. Woede. Agressie. Verdriet. Spanning.

Die spanning komt er vaak uit in de vorm van ongewenst gedrag. Een potlood dat doormidden wordt gebroken. Een schrift dat doormidden wordt gescheurd. Een stoel waar tegenaan wordt getrapt.

Niet ok.

Dat oefenen we dan even met de groep. En dan kan het zomaar zijn dat er wat opgekropt verdriet uitkomt. Helemaal prima. Een mens kan het maar kwijt zijn. Dan kunnen we weer verder.

Alle gevoelens zijn ok en mogen er allemaal zijn. Maar niet elk gedrag.

Dus daar werken we dan samen aan.

En weet je wat ik zo gaaf vind? Als ik aan het einde van een bijeenkomst vraag aan de klas wat hun ‘groene dingen’ waren (wat ze leuk of bijzonder vonden aan wat we gedaan hebben), dan zegt het jongetje dat het moeilijkst had met grenzen en die het meest is ‘aangestuurd’ op zijn gedrag: ‘Was gaaf juf, wanneer kom je weer?’

Dan verlaat ik met een brede glimlach de school. ?

Fijn weekend allemaal.

Groeten,

Rixta

PS. Wil je op de hoogte blijven van mijn ideeën, plannen en acties?

Ben je benieuwd naar mijn nieuwe website waar je straks vanalles kunt vinden over lastig gedrag in de klas? Over moeilijke groepen? Over grenzen en brutaal gedrag? Over wat wél werkt?

Of ken je iemand die dit misschien wel interessant zou kunnen vinden?

Dan zou ik het supertof vinden als je dit bericht zou liken en doorsturen of delen.

Laat je hieronder nog even een reactie achter? Dankjewel! ?

Over de schrijver
Reactie plaatsen