๐™Š๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™ฌ๐™ž๐™Ÿ๐™จ ๐™ ๐™ง๐™ž๐™Ÿ๐™œ๐™ฉ ๐™จ๐™ฉ๐™š๐™š๐™™๐™จ ๐™ข๐™š๐™š๐™ง ๐™œ๐™š๐™ก๐™™ รฉ๐™ฃ ๐™ฃ๐™ค๐™œ ๐™ก๐™ค๐™จ๐™จ๐™š๐™ฃ ๐™™๐™š ๐™ฅ๐™ง๐™ค๐™—๐™ก๐™š๐™ข๐™š๐™ฃ ๐™ฃ๐™ž๐™š๐™ฉ ๐™ค๐™ฅ
19 oktober 2022 

๐™Š๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™ฌ๐™ž๐™Ÿ๐™จ ๐™ ๐™ง๐™ž๐™Ÿ๐™œ๐™ฉ ๐™จ๐™ฉ๐™š๐™š๐™™๐™จ ๐™ข๐™š๐™š๐™ง ๐™œ๐™š๐™ก๐™™ รฉ๐™ฃ ๐™ฃ๐™ค๐™œ ๐™ก๐™ค๐™จ๐™จ๐™š๐™ฃ ๐™™๐™š ๐™ฅ๐™ง๐™ค๐™—๐™ก๐™š๐™ข๐™š๐™ฃ ๐™ฃ๐™ž๐™š๐™ฉ ๐™ค๐™ฅ

Tsja. En toen hadden we een heel groot probleem. Meerdere eigenlijk. Want blijkbaar doen we met al dat extra geld nog steeds niet de goede dingen in de goede volgorde.

Dat gaat ten koste van de kwaliteit van ons onderwijs en het gaat ten koste van de gezondheid van bevlogen onderwijsmensen. Zodat we vervolgens nog minder leerkrachten hebben. En startende mensen binnen 5 jaar weer wat anders gaan doen, want ze houden het niet vol.

Leerkrachten ervaren met name een hoge emotionele werkdruk. Dat is interessant. Want wat leren we eigenlijk over emoties in het algemeen? Op school en thuis. In onze samenleving? Op de lerarenopleidingen? Op de werkvloer?

Dit is wat ik dagelijks zie als ik op scholen rondloop:

Kinderen durven vaak niet met hun gewone stem te zeggen wat ze zeggen hebben, zowel meisjes als jongens, maar vooral meisjes praten heel erg zachtjes. Dat betekent dat ze zich niet emotioneel veilig voelen om zichzelf te zijn. Hoe graag we dat ook zouden willen en hoe we ook ons best doen om een veilige sfeer te creรซren.

Leerkrachten vinden het vaak ontzettend moeilijk om elkaar feedback te geven en om van elkaar te ontvangen. Dus voelen ze zich emotioneel niet veilig, anders zou dit geen probleem zijn.

Moeilijke gesprekken met ouders worden veelal vermeden en alleen gedaan als het vaak al te laat is en als het echt niet anders kan, zowel door directeuren als leerkrachten. Ze weten dit wel van zichzelf, maar gaan toch het liefst de confrontatie uit de weg. Dus voelen ze zich emotioneel niet veilig.

Leerkrachten vinden het heel moeilijk om โ€˜neeโ€™ te zeggen โ€“ ze willen het graag goed doen, het programma โ€˜moetโ€™ af en ze stellen het belang van de ander boven hun eigen belang. Dat betekent dat ze zich niet emotioneel veilig voelen om hun grenzen aan te geven.

Dan hebben we nog het gedrag van leerlingen wat een enorme rol speelt in hoe emotioneel niet alleen kinderen, maar ook leerkrachten zich voelen in de klas. Daar schreef ik vorige week een artikel over. Het ging over respect.

En om dat respect op te eisen in je klas, daar is een enorme emotionele intelligentie en veerkracht voor nodig. En dat is er dus niet. Want anders zou dit niet zoโ€™n ding zijn. Dan zou gedrag รผberhaupt geen ding zijn. Want dan zorg je er als leerkracht er gewoon voor dat niemand het waagt om zich niet te gedragen. Dat is dan gewoon geen optie. Maar dat gebeurt ook niet. Omdat leerkrachten zich emotioneel niet veilig genoeg voelen en zeer essentiรซle vaardigheden missen om om te gaan met de stress en spanning die dit allemaal met zich meebrengt. Ze worden er letterlijk ziek van.

Gelukkig is hier wel aandacht voor en werkgevers zijn wanhopig op zoek naar structurele oplossingen. Ze willen graag hun huidige personeel koste wat het kost behouden, helpen en ondersteunen (als ze maar niet ziek worden of weggaan!) en nieuwe medewerkers willen ze graag goede begeleiding geven.

Maar dat is blijkbaar nog lang niet voldoende. Anders zouden we deze problemen niet meer massaal hebben. Toch?

Wat leerkrachten en schoolleiders nodig hebben is een zeer stevig fundament als het gaat om hun emotionele intelligentie en veerkracht. Het gaat erom dat je leert omgaan met jezelf in situaties die niet gaan of zijn zoals je wil. Of zouden moeten zijn. Waar het om gaat is dat je leert om te voelen. Voelen waar je grenzen liggen, zodat je hier actie op kunt zetten, voelen wat respectloos gedrag met je doet, zodat je hier iets aan kunt doen, voelen dat je het moeilijk vindt om kritiek te ontvangen van ouders of collegaโ€™s zodat je hier op een constructieve manier mee om kunt gaan.

En dat stevige emotionele fundament missen heel veel mensen. Om wat voor reden dan ook. We weten het niet, we kunnen het niet, we hebben het nooit geleerd. Allemaal legitieme redenen, maar des te meer reden om daar structureel iets aan te gaan doen.

Emotionele werkdruk gaat niet eens over het werk. Het gaat over jou. Maar ja. Dat is natuurlijk niet zo populair. Daar win je geen verkiezing mee. Want ja, voelen, dat is eigenlijk maar lastig en ingewikkeld. En irritant vaak. Frustrerend ook.

Zeker. Dat is het รณรณk. Maar als je nรญet voelt, dan wordt het nรณg erger. Kijk maar naar het ziekteverzuim. Dus ja.

Maar wat nou als leerkrachten, en schoolleiders zouden leren om alles wat ze voelen te gebruiken als navigatiesysteem in hun leven en hun werk? Dat is namelijk waarom we รผberhaupt emoties hebben. Ze helpen ons de weg wijzen in ons leven. En als we onszelf niet toestaan om alles te voelen wat er te voelen valt, dan ontstaat er weerstand, spanning en stress met alle gevolgen van dien.

We benaderen problemen met ons hoofd en laten er ingewikkelde analyses op los, maar de oplossingen moeten worden gezocht op het niveau waarop ze zijn ontstaan โ€“ zei Einstein al. Dat moeten we dus zoeken op het gebied van onze emotionele intelligentie.

Daarom heb ik de Academie voor Ontspannen Onderwijs opgericht.

Om leerkrachten en directeuren o.a. te leren hoe emoties hen kunnen helpen in het werk van alledag. Zodat ze vanuit rust en ontspanning en vooral met plezier hun werk kunnen doen.


In het najaar starten nieuwe mentorprogrammaโ€™s voor leerkrachten en directeuren.


Ik heb deze programmaโ€™s ontwikkeld om leerkrachten en schoolleiders alle hulp, begeleiding en ondersteuning te kunnen bieden vanuit mijn 25+ jaar onderwijservaring en expertise op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en visionair leiderschap.

Deze programmaโ€™s zijn niet alleen geschikt als een dijk van een inductieprogramma voor nieuwe leerkrachten en schoolleiders, maar ook voor de huidige medewerkers.

Een uniek en innovatief programma dat gaat over je professionele ontwikkeling (praktische tips en tools) gecombineerd met je persoonlijke ontwikkeling en vooral jouw eigen persoonlijk leiderschap.ย 


Je leert bijvoorbeeld om:

- wat emoties zijn en hoe ze vรณรณr je kunnen werken

- regie pakken in je klas en op je school

- grip op gedrag

Voor meer informatie, of als je een vraag hebt over wat jullie kunnen doen aan excellent werkgeverschap als het gaat om het aantrekken van nieuwe mensen en het behoud van je huidige medewerkers, stuur mij gerust even een bericht.

Ik denk graag met jullie mee over jullie inductie- en personeelsbeleid.

Ook kom ik graag een presentatie / workshop geven over wat deze trajecten voor jullie organisatie zou kunnen betekenen.

Geef jezelf permissie om alles te voelen deze week. Ik ben benieuwd naar je inzichten.ย ๐Ÿ˜Š

Groet,

Rixta


Link naar het artikel: https://www.parool.nl/nederland/onderwijs-krijgt-steeds-meer-geld-en-nog-lossen-de-problemen-niet-op~b969f712/


ย 

ย 

Over de schrijver
Reactie plaatsen