Cadeautje...

Soms krijg je zomaar ineens een leuke reactie.
Omdat iemand echt blij is met het werk dat ik doe.

‘We hebben geleerd om anders te denken over ‘probleemgedrag’ van leerlingen. Niet denken in ‘belonen en straffen’ maar ‘wat vraagt deze leerling van mij?’ We hebben hier veel met het team en met Rixta over gesproken. Zij heeft het proces van ‘anders denken’ aangejaagd. Wat hebben we te leren …. Welke afspraken maken we …. Wat zijn de consequenties …. Rixta is erg betrokken op het proces maar ook op het team en de leerkracht individueel.’ – Peter – directeur

Ik word daar dan weer blij van 😉
Omdat er nieuwe inzichten zijn ontstaan, een nieuwe manier van kijken, een andere manier van benaderen. Zodat je problemen op kunt lossen. In de kern.

Want als ik iets niet doe, dan is het pappen en nathouden.
Daar heb ik teveel van gezien in onderwijsland. Met alle goede bedoelingen, maar dat helpt niet. Nu niet meer in ieder geval. Ik heb wel eens een onderwijsadviesbureau horen zeggen: ‘We blussen brandjes’. Daar werd ik even niet goed van. Hoezo? Welk doel dient dat dan?

Zou het niet handiger zijn om op korte termijn kleine vlammetjes tussen je vingers uit te knijpen in plaats van te wachten totdat er een brandje is ontstaan. Of nog erger, een hele bosbrand. En dan uitrukken met groot materieel. Ja, dat lijkt me echt superhelpend.

En ik loop echt al een tijdje mee in het onderwijs en ik weet heel goed wat helpt en wat niet. Waar je iets aan hebt en wat werkt. En natuurlijk hebben we allemaal onze eigen stijl en moet je geen dingen doen die niet bij je passen, maar in de basis kun je echt wel op een structurele manier werken aan bijvoorbeeld rust en aandacht. Aan grenzen. Aan gedrag. Aan goede communicatie. Aan hoe jij ontspannen en met plezier voor de klas kunt blijven staan.

Dat vraagt soms een andere manier van kijken. Of eens kritisch naar jezelf en je eigen onderwijs kijken. En eens iets nieuws te proberen. Je hoeft niet meteen je hele systeem uit het raam te gooien, echt niet. Maar als je oplossingen wil voor de problemen die er nu zijn, moet je ze ook oplossen op het niveau waar ze zijn ontstaan. En als je dat eigenlijk niet wil, dan moet je inderdaad brandjes blijven blussen. Dat snap ik. Maar als je kijkt naar wat ons dit het onderwijs de afgelopen 10 jaar heeft gebracht, kun je misschien zelf wel uittekenen waar we op afstevenen als we dit zo blijven doen.

Lijkt mij geen handige route.
Volgens mij heeft het onderwijs andere zaken nodig.
De kern van het probleem erkennen en doen wat nodig is om dit structureel op te lossen.
Meer geld, meer waardering voor leerkrachten, grenzen aan gedrag, rust en aandacht in de groep en meer handen in de klas. Praktische en administratieve ondersteuning.
Naast bewustwording, inzichten en meer leerkrachtvaardigheden op het gebied van emotionele veerkracht.

D66 heeft daar goede ideeën over. Laten we kijken hoe we die met zijn allen kunnen ondersteunen en uitvoeren.
Ondertussen ben ik zelf aan de slag gegaan tijdens de coronatijd. Omdat een heleboel zaken niet kunnen wachten.

– 1 op de 4 leerkrachten krijgt vroeg of laat te maken met een burn-out

– 25% van de beginnende leerkrachten verlaat binnen 5 jaar het onderwijs weer

– startende leerkrachten worden vaak niet goed begeleid tijdens hun beginperiode, vanwege o.a. tijdgebrek van collega’s

– het ziekteverzuim in het basisonderwijs is al jaren te hoog en blijft stijgen (5% of meer)

– dit kost een gemiddelde school rond de 0,3 fte op jaarbasis

– plus een hoop gedoe en geregel met invallers (als je die al kunt vinden)

– passend onderwijs past vaak allang niet meer – er ontstaat dan vaak een spanningsveld tussen de behoefte van een individuele leerling en het groepsbelang

– onrust in de groepen waardoor kinderen niet goed aan leren toekomen

– ouders zijn kritisch betrokken en maken zich zorgen om hun kind

– leerkrachten zijn overbelast en hebben hun handen vol aan hun primaire taken

En dan hebben we ook de onzekere periode nu in deze coronaperiode. Wie weet wat ons nog te wachten staat…
Daarom gaat de Academie voor ontspannen onderwijs begin komend schooljaar van start.
Omdat nieuwe ideeën helemaal geweldig zijn en ik kan niet wachten totdat we daar met zijn allen de vruchten van kunnen plukken MAAR…

er zijn NU dingen nodig. Bijvoorbeeld:

– Ondersteuning, ontlasting en snelle en adequate hulp.

– Rust, aandacht en concentratie.

– Ontspannen leraarschap.

– Goede communicatie op de werkvloer en met ouders.

– Praktische oefeningen voor in de klas.

– Geen ingewikkelde nascholingen, maar hands-on help, tools en technieken die je meteen in kunt zetten en gebruiken.

– Iemand die af en toe even met je meekijkt, je helpt, je ondersteunt en je precies geeft wat je nodig hebt, zonder dat je daar je collega’s mee hoeft te belasten.

– Een plek waar je je verhaal even kwijt kunt.

– Snelle oplossingen voor nijpende zaken.

– Zonder formulieren, administratie, groepsplannen of hulpvragen indienen bij je IB-er en wachten totdat er hulp beschikbaar is…

– Kortom, een plek waar je alles vindt wat je nodig hebt op het gebied van sociaal-emotioneel leren en alle dingen die lastig zijn en waar geen handleiding voor is…

Dat, en meer, vind je in mijn Academie voor ontspannen onderwijs.
Meer nieuws volgt binnenkort! De website wordt op dit moment aangepast en hier kun je binnenkort alles op vinden wat je wil weten over deze Academie voor ontspannen onderwijs.

Voor nu, lieve leerkrachten, wees trots op jezelf en wat jullie allemaal bereikt hebben dit schooljaar.
Onderschat nooit de impact die je hebt op de levens van zoveel kinderen.
Je maakt écht het verschil. Je doet ertoe.

Rust daarom goed uit, zorg goed voor jezelf geniet van een welverdiende vakantie!!!

Zou je hieronder een bericht achter willen laten en wat je vond van dit artikel?

Dank!

Groet,

Rixta

Over de schrijver
Reactie plaatsen