We hebben te maken met serieuze problemen in ons onderwijs.
En we blijven hardnekkig vasthouden aan dingen die allang niet meer werken.
Dat is interessant. Dat blijft mij boeien.
We weten dat je kunt doodgaan van roken, toch doen heel veel mensen dat nog steeds.
We weten dat gelukkige leerkrachten minder snel ziek worden, toch word maar mondjesmaat ingezet op preventief ziekteverzuim. En dus nog steeds veel uitval.
We weten dat we minder CO2 moeten uitstoten, toch eten veel mensen nog vlees en pakken we massaal het vliegtuig, gewoon omdat het kan.
Het nemen van beslissingen op dagdagelijkse basis, het maken van keuzes, zegt iets over je leiderschap. Leiderschap nemen over wat niet alleen goed is voor jou, maar ook voor het grotere geheel, voor nu en voor later.
En dat vraagt iets van je. Neem je impopulaire maatregelen, wordt je kop eraf gebeten. Want dat kan toch zomaar niet? Dat willen mensen helemaal niet.
Maar, en ja, dan kan wel. En het is nodig.
Ik las een boek over mindset van Carol Dweck. GEWELDIG. Ik dacht, gaaf, dit is iets voor het onderwijs! Bleek dat boek in 1974 geschreven te zijn. Toen werd ik geboren. Deze info en kennis is dus al best oudβ¦Β π
Nooit iets van meegekregen op de opleiding, stages of scholen waar ik gewerkt hebβ¦
Dat kwam veel later pas een beetje op gangβ¦
Nu is er een onderzoek dat bewijst dat een 4-daagse werkweek (en ik ga er even gemakshalve van uit dat dit ook voor scholieren geldt) beter is voor ons welbevinden en gezondheid.
Je zou het natuurlijk naast je neer kunnen leggen. Het voor kennisgeving aan kunnen nemen.
Met als gevolg dat we hetzelfde blijven doen (fulltimers 5 dagen blijven werken met de huidige ziekte-uitval cijfers als gevolg), of⦠met zijn allen kijken naar hoe we dit zouden kunnen gaan organiseren binnen ons onderwijs. De voordelen lijken me helder.
Met als gevolg:
- gelukkigere en gezondere leerkrachten en docenten
- minder ziekte-uitval en uitstroom (dus genoeg personeel)
- meer mensen op de opleidingen, en meer aanwas omdat onderwijsmensen meer positieve geluiden laten horen over hoe leuk hun vak is en hier weer anderen mee inspirerenβ¦
En de vraag is nu, wat doe je met de informatie die je tot je beschikking hebt?
Blijf je doen wat iedereen doet? Of durf jij je kop en je schouders boven het maaiveld uit te steken en dingen anders te doen?
Β Laat jij je leiden door de waan van alledag?
Of heb je een duidelijke visie en stem je daar je dagelijkse acties op af?
Hoe zit het met je daadkracht?
Op momenten dat je tegengas krijgt?
Of je het zo druk hebt dat je van voren niet weet hoe je het van achteren geregeld krijgt?
Want echt authentiek leidinggeven vraagt iets van je. En het is soms gewoon te moeilijk om het alleen te doen. Ook al wil je nog zo graag en heb je zulke goede ideeΓ«n.
Daarom start ik in februari met een mentorprogramma voor vrouwelijke schoolleiders.
Om samen met anderen te verbinden, te leren met en van elkaar, om te kijken waar jullie elkaar kunnen versterken, hoe je gebruik kunt maken van ieders unieke talenten en kwaliteiten. Ervaar zelf de βkracht van de kuddeβ en til je leiderschap naar de next level.
Het onderwijs heeft jou hard nodig.
Ben je benieuwd naar of dit programma iets voor jou is?
Neem dan gerust even contact met me op!
Ik wens je een mooie dag.
Zorg goed voor jezelf!
Groet,
Rixta
In februari start het mentorprogramma βKrachtig Vrouwelijk Schoolleiderschapβ β er is beperkt plek, dus als je interesse hebt, neem even contact met me op!
Wil je tips en inspiratie ontvangen omtrent Krachtig Vrouwelijk Schoolleiderschap en je verbinden met andere vrouwelijke schoolleiders? Meld je dan aan bij mijn gratis fb groep
Krachtig Vrouwelijk Schoolleiderschap.