Paard verhuizen deel 2
Het was een heel avontuur dat we beleefd hebben…
Maandag kwam ik aan op locatie om nog even met het paard te oefenen. In het kader van ‘Set it up for succes’ voor zowel het paard als mijzelf.
Dit is wat ze bedoelen met: ‘Trailerladen les 1: Don’t wait until you’re late for the show…’
Stress gegarandeerd, bij zowel jezelf als het paard. Matig tot geen succes.
Dus, oefenen maandag. En dat ging eigenlijk best goed. Zolang ik maar duidelijk mijn grenzen aangaf en mijn persoonlijke ruimte afbakende, hadden we een prima verstandhouding en communicatie. Zo ingewikkeld is het dus niet. Als je weet wat je doet 😉
Zie je in de klas ook vaak. Leerkrachten die moeite hebben met autoriteit, grenzen, persoonlijke ruimte aangeven en doorpakken (of het gebrek hieraan). Om begrijpelijke redenen, maar je snapt dat dit niet helpend is.
Mensen (kinderen, honden en paarden ook) hebben duidelijkheid nodig. Structuur. Grenzen. En goed en stabiel leiderschap. Van hun ouders en van hun leerkrachten. Krijgen ze het niet van de ene kant, moet de andere kant dit opvangen. Sorry. Meer smaken zijn er niet.
Je kunt het kinderen ook niet kwalijk nemen als ze niet geleerd hebben om zich te houden aan regels en afspraken. Die thuis onderhandelbaar zijn. Of niet consequent nageleefd worden. Om wat voor reden dan ook. Wel begrijpelijk vanuit het perspectief van de ouders, maar zeker niet het beste wat ze voor hun kind kunnen doen.
En dan uiten problemen zich vaak op school. Of andersom. Dat het op school niet zo vlekkeloos verloopt. Ook niet handig.
Wat we als opvoeders en onderwijsprofessionals te doen hebben is onszelf afvragen: ‘Waar bewijs ik op dit moment dit kind het meest een dienst mee?’ En ik kan je uit mijn ervaring vertellen dat dit vaak niet weg is van de minste weerstand.
Bij paarden ook niet. Of honden. We zijn geprogrammeerd om te vertrouwen op evenwichtige roedel- of kuddeleiders. Omdat ons leven hier van afhankelijk is. Door te leven in kuddes, in troepen, in stammen, hebben we geleerd om samen in een groep te functioneren. Om ons te onderwerpen aan gezag en autoriteit omdat als we dit met zijn allen doen, ons dit in leven houdt. Alleen stellen we niet zoveel voor in Moeder Natuur. Alleen zijn we gemakkelijke prooien en overleven we niet lang. (Bushcraft specialisten uitgezonderd).
Maar als kinderen dus niet leren wat het betekent om zich aan regels en afspraken te houden, of gewend zijn om te doen waar ze zin in hebben, dan gaat het mis. Dan krijgen ze automatisch de rol van roedelleider/kuddeleider toebedeeld, terwijl ze die eigenlijk helemaal niet aankunnen. En dan krijg je herhaaldelijk ongewenst gedrag.
Dat kan anders.
Maar daarvoor moet je eerst bij jezelf te rade gaan.
Hoe is het met mijn leiderschap? Hoe zie ik mijn rol als leerkracht en/of ouder? Ben ik evenwichtig en emotioneel stabiel en voel ik mij kalm en zelfverzekerd onder alle omstandigheden, of heb ik hier nog wat werk te doen?
Dit zijn interessante processen. En soms kom je hier prima zelf uit.
Maar ik zie het ook vaak misgaan. Dat leerkrachten het plezier in hun werk verliezen. Dat het niet altijd lukt om rust en aandacht in je groep te brengen. Dat er veel gedoe is in de groep.
Het paard was ook op zoek naar leiderschap. En zodra hij die in mij had gevonden, stond hij zo op de trailer.
We reden naar de plaats van bestemming (dachten we). Maar de stal waar heen moest, bleek te zijn verhuisd… Paard had ik er ondertussen al uitgehaald. En hij moest er weer terug in. (Waar hij nu natuurlijk geen zin meer in had). Was ik dus blij dat ik even had geoefend. Want nu was het aan mij om te zeggen: ‘Geen tijd en ruimte voor spelletjes, maat. Je moet er weer in.’ En stond hij er binnen 5 minuten weer in.
Ditmaal uurtje teruggereden. Naar de goede plek.
Paard eruit. Alles ok.
Zo kan het dus ook.
Daarom heb ik de Academie voor ontspannen onderwijs opgericht.
Met een gratis besloten facebookgroep. Waar je lid van kunt worden. Om elkaar te helpen, te steunen en te inspireren.
https://www.facebook.com/groups/academievoorontspannenonderwijs
En van mij krijg je regelmatig praktische tips en tools die je zó kunt inzetten voor bijvoorbeeld meer rust in je groep.
Want je wordt toch even niet goed van open en dicht, live en online onderwijs.
Iedereen snapt dat het helpt om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, maar het vraagt nogal wat. Van ons allemaal. En dat doen we dan ook.
Maar een klein beetje extra support zou fijn zijn, toch?
O ja, mocht jouw school nog geen gebruik hebben gemaakt van de subsidie ‘Schoolkracht’, snel aanvragen! Als je hulp nodig hebt, geef even een seintje, want € 30.000,- laten liggen is toch jammer.
En laat nou de Academie voor ontspannen onderwijs precies mooi in dit plaatje passen…
Dus, geef het door en zegt het voort! Zo help je alle onderwijsprofessionals in jouw omgeving!
Nu weer lekker thuis, tijd voor mijn eigen paard!
En weer lekker aan de slag in de Academie voor ontspannen onderwijs. Heb er weer zin in!
Groet,
Rixta