ππ£π©π¨π₯ππ£π£ππ£ πππ§πππ§π¨ππππ₯ 2.0
Op woensdag 21 september was ik uitgenodigd voor de studiedag voor Scholengroep Prisma om daar een workshop te komen geven over ontspannen leraarschap. Waarvoor mijn dank!
Het was een prachtige dag waar leerkrachten de tijd en de ruimte kregen om eens even stil te staan bij wie ze zijn en wat ze doen en vooral waarom je doet wat je doet.
De openheid waarmee deze enthousiaste professionals hun verhalen delen, raakt me elke keer weer. De spanning en de stress op het werk, de overvolle programmaβs, het gevoel dat ze aan alle kanten tekort schieten, de werkdruk en de vermoeidheid die nu al de kop opsteekt (het schooljaar is net een maand bezig).
Het gevoel van βmoetenβ en weinig autonomie hebben is een van de grootste oorzaken van de ervaren werkdruk. Logisch. Dat je het gevoel hebt dat er vanalles van je verwacht wordt, maar dat je geen tot weinig invloed hebt hoe je dat in hemelsnaam voor elkaar moet krijgen, wantβ¦ gedrag leerlingen, gedoe met ouders, bijzondere gevallen, passend onderwijs, zieke collegaβs, etc. etc. etc. Een dag loopt zelden als geplandβ¦
De frustratie die dat oproept is algemeen herkenbaar. Het gevoel dat je niet elk kind kunt bieden wat het van je nodig heeft (heb ik iedereen aan het einde van de dag wel gezien en gehoord?) is een enorme bron van spanning voor veel leerkrachten.
En iedereen wil het zo graag βgoed doenβ. (= een subtiel signaal van perfectionisme). De passie, het vuur, het oneindig enthousiasme raakt me ook als ik leerkrachten over hun klas hoor praten. Ze houden echt van hun vak. Van de kinderen. Van die blije koppies. Van wanneer ze het muntje zien vallen als een kind ineens iets snapt. Van een inzicht wat een kind heeft geleerd over zijn eigen gedrag. Dat kun je niemand buiten het onderwijs echt uitleggen. Dat is een gevoel. En het herinnert me aan mijn eigen βwaaromβ ik doe wat ik doe. En elke dag word ik daar nog steeds heel erg blij van. π
Maar juist die passie nekt de leerkracht op sommige momenten. Want je doet alles voor die kids. Waarbij je jezelf heel vaak en heel hard voorbij holt. En dat houdt niemand vol. Zelfs de grootste die-hards gaan onderuit. Want je lichaam wint het altijd. Je wordt geboren, of je nu wilt of niet, je gaat uiteindelijk een keer dood, of je nu wilt of niet en in de tussentijd kan je lichaam stuk. En hoe minder goed je daarvoor zorgt, hoe eerder dat gebeurt.
Dat zijn de feiten.
Maar dat is niet wat we leren. Niet op school, niet op de opleiding en niet thuis. De nadruk ligt nog steeds op cognitief leren (met ons hoofd) en er komt gelukkig wel steeds meer bewustzijn op hoe belangrijk het is om ook aandacht te hebben voor fysiek en sociaal-emotioneel, maar het is nog lang niet in evenwicht. En dat zien we terug in onze hele maatschappij en dus ook in ons onderwijs.
En dat is precies waar het misgaat. We leren het niet, dus weten we het niet. En je weet pas wat je niet weet, totdat je leert wat je nog niet wist.
Dus na het delen van ervaringen gingen we samen aan de slag met een oefening uit het mentorprogramma βOntspannen Leraarschapβ.
Voor sommige leerkrachten was het alsof ze voor het eerst ervoeren hoe het ook anders kan. Sommige leerkrachten ontdekten dat ze uit meer bestonden dan alleen hun hoofd. Anderen namen waar hΓ³e ze zich eigenlijk echt voelden. En het werd helder wat je volgende actiestap zou kunnen zijn. Om je werk met passie en plezier te kunnen blijven doen.
Echt authentiek en congruent zijn vraagt iets van je. Je kunt niet jezelf structureel voorbij hollen zonder consequenties. Je kunt niet de lat hoog blijven leggen voor jezelf zonder dat je een keer ingehaald wordt door de realiteit. Je kunt niet het onmogelijke van onderwijsprofessionals blijven vragen zonder dat ze een keer omvallen.
Je kunt het niet voor iedereen βgoed doenβ behalve voor jezelf.
En de cijfers liegen er niet om. 25% van de leerkrachten valt vroeg of laat vanwege spanningsklachten. Een kwart van de beginnende leerkrachten houdt de eerste 5 jaar niet vol en verlaat het basisonderwijs weer.
En hier kunnen we echt iets aan doen.
Leerkrachten gaan massaal dagelijks hun eigen grenzen over zonder dat ze zich hier ΓΌberhaupt bewust van zijn (vandaar het hoge ziekteverzuim), dus dat is stap 1. Je bewust leren worden van je eigen grenzen. En dat lijkt simpel, maar veel mensen hebben echt geen idee.
Leerkrachten kunnen zelf weer de regie terug leren nemen over hun eigen vak, zodat ze veel meer voldoening uit hun eigen werk kunnen halen.
En leerkrachten kunnen leren wat ze nodig hebben om dagelijkse basis goed voor zichzelf te zorgen, zodat ze fit en gezond kunnen blijven.
En het mooie is (leerkrachten zijn erg praktisch) dat alles wat ze leren in het mentorprogramma βOntspannen Leraarschapβ dat ze dat ook meteen aan hun leerlingen kunnen meegeven. Hoe gaat is dat? Hoeven onze kinderen niet over 10-20 jaar in een burn-out terecht te komen met alle gevolgen van dienβ¦
In het najaar starten de mentorprogrammaβs van de Academie voor Ontspannen Onderwijs.
Ik heb deze programmaβs ontwikkeld om leerkrachten en schoolleiders alle hulp, begeleiding en ondersteuning te kunnen bieden vanuit mijn 25+ jaar onderwijservaring en expertise op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en visionair leiderschap.Β
Deze programmaβs zijn niet alleen geschikt als een dijk van een inductieprogramma voor nieuwe leerkrachten en schoolleiders, maar ook voor de huidige medewerkers.
Een uniek en innovatief programma dat gaat over je professionele ontwikkeling (praktische tips en tools) gecombineerd met je persoonlijke ontwikkeling en vooral jouw eigen persoonlijk leiderschap.Β
Je leert bijvoorbeeld om:
- Je eigen grenzen aan te leren voelen, zodat je hier beter naar kunt handelen.Β
- Je weet wat je nodig hebt om met plezier je werk te kunnen doen.
- Rust en ontspanningsmomenten tijdens de dag kunt creΓ«ren zodat je even op kunt laden tussendoor.
Voor meer informatie, of als je een vraag hebt over wat jullie kunnen doen aan excellent werkgeverschap als het gaat om het aantrekken van nieuwe mensen en het behoud van je huidige medewerkers, stuur mij gerust even een bericht.
Ik denk graag met jullie mee over jullie inductie- en personeelsbeleid.
Ook kom ik graag een presentatie / workshop geven over wat deze trajecten voor jullie organisatie zou kunnen betekenen.
Ik wens je een mooie week!
Β
Groet,
Rixta
Β