Consequent zijn

Als je voor de klas staat, is het handig als je redelijk consequent bent. Voorspelbaar. Betrouwbaar. Want dan voelen kinderen zich veilig bij jou.

Maar hoe doe je dat nou eigenlijk, consequent zijn?

Hier heb ik iets voor bedacht. Of eerder voortgeborduurd op iets dat al bestond. Vanuit natuurlijke communicatie met paarden.

Komtie.

 

De 123BAM! Methode.

  1. Vraag iets
  2. Zeg het
  3. Beloof het
  4. Zorg ervoor dat het gebeurt

Inderdaad, BAM! van doorpakken, maar ook van Bewust Afspraken maken.

En niet alleen afspraken maken, maar ze ook hanteren.

 

En daar zie ik het nog wel eens misgaan.

Laatst was ik op een school.

In de tijd dat ik de groep observeerde, zo’n 30 min. had de juf 22 x ‘sssst’ gezegd. Zonder veel effect overigens.

Op zich geen drama.
Maar je zou je af kunnen vragen of het helpend is.

Of dat je misschien iets consequenter zou kunnen zijn.

Want ik zie dat heel veel leerkrachten in fase 1 en 2 blijven hangen. Hoe vaak er wordt gewaarschuwd, hoe vaak er iets wordt gevraagd en gezegd.

 

En hoe weinig er echt na een fase 1 en 2 wordt overgeschakeld naar fase 3.

Dat is namelijk de meest interessante van de 4.

 

In fase 3 ga je namelijk laten zien dat je mentaal, emotioneel en fysiek bereid bent om te doen wat nodig is als de situatie hierom vraagt.
Nee, ik bedoel niet dat je een kind oppakt en aan z’n enkels gaat staan rondslingeren. (Al zouden we dat af en toe best willen 😉

 

Ik bedoel dat je gaat uitstralen dat je bereid bent om echt te doen wat nodig is.
En kinderen kunnen in deze fase heel goed op je knopjes drukken. Je echt uittesten. En zo hoort het ook.
Want kinderen willen elke keer weer even bij je checken of jij wel een goede leider bent. Of ze je wel kunnen vertrouwen.

En ja, dat ben je. Door consequent op te treden.
Makkelijk? Niet altijd. Helpend? Zeker!

Ik zie leerkrachten soms echt worstelen met hun fase 3 en 4. Omdat ze het lastig vinden om écht door te pakken. Om wat voor reden dan ook.

Dit is één van de dingen die we behandelen in de Academie voor ontspannen onderwijs.
Dat je leert om vol zelfvertrouwen voor de groep te staan. Dat je echt voelt in elke vezel van je lijf dat je écht door gaat pakken als het nodig is.

En het goede nieuws?
Het duurt nooit langer dan 2 dagen…

 

WAT!!!???? 2 dagen????

 

Precies, dat lees je goed. Twee dagen.
‘Daar heb ik geen tijd voor. Ik heb wel wat beters te doen.’
En dat is precies waar het misgaat.
We nemen de tijd er niet voor om te doen wat nodig is.

Waar we wel tijd voor nemen is eindeloos waarschuwen en brandjes blussen. Gedoe. Gezeur. Pestgedrag. Oudergesprekken. Gedrag aansturen. Hebben we blijkbaar wel tijd voor.

Dus.

Wat ik bedoel met ‘het duurt nooit langer dan twee dagen’ is dat je gaat uitstralen, echt gaat voelen, dat je bereid bent om te doen wat nodig is. Ook al zou dit lang duren.
Geloof me. Hoef je het hele jaar maar 1x te doen. Als de situatie zich al voordoet.
Want je hele houding straalt dan uit dat je het écht meent. Geen pedagogisch trucje. Maar écht.

En dat écht voelen en uitstralen is iets dat iedereen kan leren.

En dat, o.a. leer je dus in de Academie voor ontspannen onderwijs.

Ben jij een leerkracht die hier wel wat meer over zou willen weten en leren? Neem dan even contact met me op, dan help ik je met de 123BAM! Methode. Supercool!

 

En als je dit een interessant artikel vond en je kan meer mensen bedenken die dit ook boeiend vinden, zou je dit bericht dan willen delen of doorsturen?

 

Super! Daarmee help jij mee aan relaxtere leerkrachten. En dus beter onderwijs. Juist nu!
Dank alvast!

 

Meer info vind je op: www.ikstaonderwijsadvies.nl/academievoorontspannenonderwijs
Download hier de brochure: https://ikstaonderwijsadvies.nl/academievoorontspannenonderwijs/

Of de 5 gratis oefeningen voor meer rust en aandacht in je groep